Google docs är ett verktyg jag använt mig mycket av, främst i egenskap av student och privatperson. Som student använde vid det mycket vid grupparbete istället för lärplattformens diskussionsforum som inte fungerade så bra. Vi lade in våra lösningar på olika uppgifter och hjälptes åt att sammanställa lösningarna. Problemet med att använda det som diskussionsforum är att det är svårt att se vem som skrivit vad.
Att däremot använda det för att alltid ha tillgång till sina filer är väldigt bra. Jag kan tänka mig att på skolor där eleverna inte har egna datorer är det väldigt smart att använda Google Docs som ordbehandlingsprogram eftersom eleverna då aldrig behöver krångla med USB-minnen eller att maila dokument till sig själva.
Jag funderar själv på att använda det som ett ställe att dokumentera bedömningen av elevers arbete och kunskapsutveckling. Jag tänkte göra ett dokument per elev och ge dem "titt"-behörighet och sen efter varje område lägga in mina kommentarer där. Då har eleverna ständigt möjlighet att se hur det går för dem i ämnet. Man kan även lägga till föräldrarna så att även de kan se utvecklingen.
Är det någon som använt Google docs på ett liknande sätt?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar